سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 199995

یکماهه گذشته مناقشه ها پیرامون مبحث "آشوراده" شدت گرفت. نامه معصومه ابتکار خطاب به استاندار گلستان در یک خبرگزاری سیاسی مخالف دولت، منتشر شد و تیتری عجیب نیز بر بالای آن قرار گرفت:« طمع ابتکار برای آشوراده.....»

آشوراده و تناقضات بی پایان

سلامت نیوز: یکماهه گذشته مناقشه ها پیرامون مبحث "آشوراده" شدت گرفت. نامه معصومه ابتکار خطاب به استاندار گلستان در یک خبرگزاری سیاسی مخالف دولت، منتشر شد و تیتری عجیب نیز بر بالای آن قرار گرفت:« طمع ابتکار برای آشوراده.....»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زمین آنلاین،یکماهه گذشته مناقشه ها پیرامون مبحث "آشوراده" شدت گرفت. نامه معصومه ابتکار خطاب به استاندار گلستان در یک خبرگزاری سیاسی مخالف دولت، منتشر شد و تیتری عجیب نیز بر بالای آن قرار گرفت:« طمع ابتکار برای آشوراده.....»

از آنسو در استان گلستان اما اتفاق های دیگری افتاد. از جمله اینکه امام جمعه گرگان از تریبون عمومی نماز جمعه اعلام کرد که « خانم ابتکار چوب لای چرخ آشوراده می گذارد» و استاندار دولت تدبیروامید در گرگان  گفت:«محیط زیست، فرصت سوزی می کند.» این ها عباراتی بود که در اخبار رسمی استان منتشر شد.

همین چند نمونه را وقتی کنار هم بگذاریم به نتایجی متناقض و عجیب می رسیم. به گونه ای که آخر آخرش می شود سرگردانی و این پرسش بدون پاسخ که "بالاخره ایتکار آشوراده را واداده و به بخش خصوصی سپرده ؟ و یا اینکه با سخت گیری هایش درباره طرح گردشگری در آن، چوب لای چرخ آشوراده می گذارد و فرصت سوزی می کند؟"

این تناقض ها از تفاوتی ژرف در نگاه و نگرش این دو گروه نشات می گیرد. البته منظورم از دو گروه خبرگزاری مربوطه نیست که همه می دانند نه محیط زیستی است و نه دغدغه ی آنرا دارد. سیاسی است و می خواهد دولت تدبیر را به هر بهانه ای نقد کند آنهم بدون رعایت اصول نقادی.

منظورم از دو گروه، موافقان و مخالفان اجرای طرح گردشگری در آشوراده هستند.

مخالفان : می گویند "آشوراده، پناهگاه حیات وحش است و اجرای طرح گردشگری جز در زون تفرجی آن غیرقانونی است" راست می گویند. اما یک نکته را فراموش می کنند که اولا اشوراده "زخیره گاه زیستکره" نیز هست و بر این اساس نمی توان عنصر "انسان" را از آن حذف کرد. پس در قدم اول سازمان حفاظت محیط زیست باید این مساله را روشن کند.

و اما موافقان: بزرگان استان گلستان که می پندارند "آشوراده" غول چراغ جادو برای توسعه و حل بحران های بیکاری و فقر و بی پولی استان است. برای همین علیرغم تعداد زیاد مجوزهایی که برای طرح های مختلف اقتصادی گرفته اند ، هیچکدام هم راه نیفتاده و هیچکس هم دنبال علت آن نیست، فقط و فقط علت العلل تمام بیچارگی ها و بدبختی های استان را تعلل محیط زیست در دادن مجوز طرح گردشگری آشوراده مطابق میل خود می دانند.

نمی دانم این فکر از کجا به اذهان این عزیزان رسیده و یا چه کسی این وعده را به آنها داده است؟ اما واقعا اگر این بزرگواران سری به آشور بزنند حتما متوجه خواهند شد که چنین خیالی درباره پتانسیل های این جزیره کوچک، چقدر غیرواقعی است. همین الان که من دارم این متن را برای شما می نویسم "خلیج گرگان " ، جنازه ای است بر پیکر خشکیده "دریای کاسپی" که تقریبا بخش بزرگی از آن خشک شده؛ ضمن اینکه اگر قرار است چیزی به نام گردشگری در آشور صورت بگیرد برای طبیعت بکر آنجاست و اگر کاری کنیم که این طبیعت از بین برود و پرندگان مهاجر در آنجا احساس امنیت نکنند ، دیگر نه پرنده ای به آنجا می آید و نه گردشگری.

پس اصل نخست پول درآوردن از گردشگری در جزیره آشوراده این است که "اکوسیستم" منطقه حفظ شود و درست هم حفظ شود و این، دقیقا همان نکته ای است که فعالان و کارشناسان محیط زیست می گویند و بر آن تاکید دارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha